Barok Sanatı ve Özellikleri Nelerdir?

Sir_Peter_Paul_Rubens

5279 Total Views 10 Views Today
Add Comment
1 Answer(s)

Barok Sanatı  Nedir?

Güzel sanatlarda, Barok terimi (Portekizce ‘barok’ anlamına gelen, ‘düzensiz inci veya taş’ anlamına gelir), Roma’dan kaynaklanan ve 1590-1720 döneminde çiçek açan ve resmi kucaklayan oldukça karmaşık bir deyim tanımlar. heykelin yanı sıra mimarlık. Rönesans idealizminden ve Maniyerizmin biraz ‘zorlanmış’ doğasından sonra, Barok sanatı her şeyden önce çağın dini gerginliklerini – özellikle Katolik Kilisesi’nin arzusunu yansıtıyordu. Roma’da (Trent Konseyi, 1545-63’te belirtildiği gibi) Protestan Reformunun ardından kendini yeniden kurmak için. Böylece neredeyse dönemin Katolik Karşı Reform Sanatı ile eş anlamlıdır.

 

Avrupa’daki birçok Katolik İmparatoru ve hükümdarının Katolik Kilisesi’nin başarısında önemli bir payı vardı, bu nedenle İspanya, Fransa ve başka yerlerdeki Kraliyet Mahkemeleri tarafından çok sayıda mimari tasarım, resim ve heykel, Katolik’in genel kampanyasına paralel olarak görevlendirildi. Vatikan tarafından takip edilen Hıristiyan sanatı – kendi ilahi ihtişamlarını yüceltmek ve süreçte siyasi konumlarını güçlendirmek için kullandı.

Karşılaştırıldığında, Hollanda gibi Protestan bölgelerindeki Barok sanatı çok daha az dini içeriğe sahipti ve bunun yerine esas olarak tüccar ve orta sınıfların artan isteklerine hitap etmek için tasarlandı.

Rubens

Rubens

Diğer birçok üslup isimleri gibi “Barak” da ilk defa eleştirel

bir karalama olarak kullanılmıştır.

Barok, özenle ve lüksle, ayrıntılı ve dokunaklı özellikleri, dekoratif karmaşıklığı ile göze çarpar.

Canlandırıcı idealleri kıran varoluşsal krizi ile gergin bir 16. yüzyıldan sonra insanın dünya görüşü değişti. Reform dini temelleri sarstı, Karşı Reform korkuttu ve Kopernik’in öğretileri eski anlaşılabilir kozmosu yok etti ve dünya sisteminin merkezinden Dünya’nın bir kum tanesi haline geldiği yeni bir dönem açtı.

Evren çok büyük ve anlaşılmaz, dünya güçlü unsurların egemen olduğu bir yer.

Karşı Reform döneminde Katolikliğin zaferi ve daha sonra Avrupa’da mutlakiyetçiliğin kurulması sanatta ihtişamın, lüksün ve ciddiyetin güçlenmesine katkıda bulundu .

Monarşi, aristokrasi ve kilise ile yakından ilişkili olan Barok sanat, güçlerini yüceltmek ve yaymak için çağrıldı. Aynı zamanda, dünyanın birliği, sonsuzluğu ve çeşitliliği, dramatik karmaşıklığı ve sonsuz değişkenliği, çevreye, insan çevresine, doğal unsurlara olan ilgisi hakkında yeni fikirleri yansıttı.

İnsan artık Evrenin merkezi olarak değil, çevrenin döngüsünde ve çatışmalarında yer alan karmaşık deneyimler dünyasına sahip çok yönlü bir kişilik olarak ortaya çıkıyor.

Bu arada, barok esas olarak Katolik ülkeler için bir fenomen özelliğidir. Sert Protestanlığa yabancıdır. Bu yüzden Hollandalı barok özgünlüğü, daha katı ve gerçekçilik için çalışıyor. Flanders ve Holland’ın tablolarındaki farklılıklar , ülkenin Katolik ve Protestan’a bölünmesinin sonucunu açıkça gösteriyor.

Barok dönemindeki resimlerdeki palet de değişiyor: ustalar yoğun renk çözümlerini seçiyor, kontrastlarla aktif olarak çalışıyor, ışık ve gölge ile karşılaşıyor .

Rubens

Rubens’in tablosu

Kompozisyonlar dinamik, yoğun ve bazen asimetrik, kararsız ve hatta kaotik hale geliyor.

Ve Barok dönemin bir işareti daha: usta ressamlar, gerçekçilik, duyguların aktarılması ve fikrin uygulanması için gerekirse çirkin ve çirkini tasvir etmekten korkmuyorlar .

Birçok ressamın tutkusu ve ihtirası, duygusallıkta bir çıkış yolu bulur. Örneğin, Rubens bedensel neşe ile egemen olur. Bu yaklaşım, varlığın trajik karmaşıklığını yenerek yaşam susuzluğunu yansıtıyordu.

Van Dyck

Van Dyck

XVII.Yüzyılda İtalya ekonomik ve politik gücü kaybetti. Kendi topraklarında yabancıları, İspanyolları ve Fransızları ağırlamaya başladı. Ancak bitkin İtalya konumunun yüksekliğini kaybetmedi – hala Avrupa’nın kültür merkezi olmaya devam ediyordu.

Kilisenin herkesin güçlerini ve zenginliklerini gördüğünü bilmeleri gerekiyordu, ancak yeni binalar için para olmadığı için, güç ve zenginlik yanılsaması yaratmak için sanata döndüler.

Barok, kontrast, gerginlik, görüntülerin dinamizmi, büyüklük ve ihtişam arzusu, gerçeklik ve yanılsamayı birleştirmek ile karakterizedir.

Resimdeki Barok tarzı, kompozisyonların dinamizmi, “düzlük” ve formların ihtişamı, aristokrasi ve olağanüstü araziler ile karakterizedir. Barok’un en karakteristik özellikleri gösterişli çiçekli ve dinamizmdir. Çarpıcı bir örnek, Rubens ve Caravaggio’nun , insanların ve olayların imajındaki duygu ve natüralizm ayaklanmalarıyla çalışmasıdır.

caravaggio the musicians 1595

caravaggio the musicians 1595

Caravaggio, XVI yüzyılın sonunda yaratılan İtalyan sanatçılar arasında en önemli usta olarak kabul edilir. Resimde yeni stil. Dini konularda yapılmış resimleri, geç antik çağ ve Yeni Çağ arasında bir kontrast yaratarak çağdaş yaşamın gerçekçi sahnelerine benzemektedir.

İtalyan Barok resminde farklı türler gelişti, ancak bunlar çoğunlukla mitolojik bir tür olan alegorilerdi. Pietro da Cortona, Andrea del Pozzo, Tiepolo , Carracci kardeşler (Agostino ve Lodovico) bu yönde başarılı oldular . Venedik okulu, Veduta türünün veya şehir manzarasının büyük popülerlik kazandığı ünlü oldu. Bu tür eserlerin en ünlü yazarı sanatçı Canaletto’dur .

diego velaskes konnyi portret filippa iv kartina

diego velaskes konnyi portret filippa iv kartina

Rubens tuvalinde doğal ve doğaüstü, gerçeklik ve fantezi, öğrenme ve maneviyatı birleştirdi. Flaman Barok’un bir başka ustası olan Rubens’e ek olarak, Van Dyck uluslararası tanınırlık kazandı . Rubens’in yaratıcılığı ile yeni bir stil Hollanda’ya geldi ve Frans Hals ve Jan Vermeer tarafından alındı . İspanya’da Diego Velazquez, Caravaggio ve Fransa – Nikola Poussin, Rusya – Ivan Nikitin ve Alexei Antropov tarzında çalıştı.

Barok sanatçılar, sürekli değişen yaşam dinamiklerinde formun mekânsal yorumu için yeni teknikler keşfettiler, yaşamdaki konumlarını aktive ettiler. Yaşamın, şehvetli-bedensel varlık sevinci, trajik çatışmalarda birliği, Barok sanattaki güzelliğin temelidir. Görüntülerin idealleştirilmesi hızlı dinamizm, gerçeklik – fantezi ve dini şefkat ile – vurgulanmış duygusallık ile birleştirilir.

Barok-Mimarisi-6

Rusya’da barok gelişimi XVIII yüzyılın ilk yarısından sonra görülür. Rus Barok sanatı, Katolik ülkelerin yüceltilmesi ve mistisizminden arınmıştı ve devletin ve halkın başarılarında gurur duygusu gibi bir dizi ulusal özelliğe sahipti. Barok mimaride, St.Petersburg, Peterhof, Tsarskoye Selo’nun şehir ve malikanesi topluluklarında muhteşem bir ölçeğe ulaştı. Güzel sanatlarda, ortaçağ dini bağlarından kurtulmuş, laik sosyal konulara, bir insan aktivist imajına dönüştü. Her yerde Barok, Rokoko tarzının zarif hafifliğine evrilir, onunla birlikte yaşar ve onunla iç içe geçer ve 1760’lardan beri. klasikliğin yerini aldı.

Rubens

Rubens

Barok Mimarisinin Özellikleri

Ciddi, karmaşık, zengin bir şekilde dekore edilmiş stil, şehir sarayları, konutlar, manastırların yapımında kullanılmıştır. Mahkeme mimarlarının mimari kararları tek bir fikre tabidir: sürpriz ve zevk almak.

Barok’un ana özelliği, düzlemlerin ve hacimlerin kavisli olduğu ve birbirlerine aktığı, elips ve dikdörtgenlerin planlarda baskın olduğu kavisli bir alanın yaratılmasıdır.

Barok Mimarisi 5

Barok Mimarisi 5

Cephelerin tasarımında, kaplama yaygın olarak kullanılır, duvarın bir kısmı biraz öne çıkarıldığında veya tam tersi, tüm elemanlarla birlikte gömülür. Mekansal yanılsama etkisi ile dışbükey ve içbükey bölümlerin değişimini ortaya çıkarır. Her türlü cumbalı pencereler, kuleler ve balkonlar cephe kompozisyonunu daha da etkileyici hale getirir.

 

Barok binaların ayırt edici bir özelliği, eski düzen sistemindeki orantıların bilinçli bir ihlalidir.

Düzenin parçaları (taban, entablature, sermaye) gerilir, üst üste bindirilir, bükülür; önceden uyumlu bir yapı (bir kişi ile orantılı), kitlesellik ve yırtık ritim kazanır.

Barok Mimarisi

Barok Mimarisi

Dış ve iç dekor

Duvarlar neredeyse sıva, resim, oyma paneller, heykeller, sütunlar, aynalar altında kaybolur. Devasalık arzusu ağır mobilyalar, büyük dolaplar, merdivenlerde kendini gösterir. Kısaca barok hakkında konuşursak, bu bir aşırılık tarzıdır. Aydınlatılmış ve gölgeli alanların, özelleştirilebilir yan aydınlatmanın değişmesi nedeniyle, ustalar alanı genişletmek için optik efektler yarattı. Altın, mavi, pembe renkler ciddi atmosferi ayarlar.

Barok tarzı tanımımız, bitişik bölge ile binaların birliğine vurgu yapılmadan eksik olacaktır: şehir meydanı, park, bahçe. Bu ilerici bir trenddi, binalar manzara ile bir bütün olarak algılanmaya başladı: şu andan itibaren çeşmeler, heykel kompozisyonları, kırık yollar ve çimler saray topluluklarının tam bir parçası.

Barok Mimarisi

Barok Mimarisi

Barok cepheler aktif olarak sütunlar, büyük geniş kabartma, kiriş tipi alınlıklarla süslenmiştir.

Süslü süs plakaları mutlaka bir kilit taşıyla donatılmıştır. Pencereler oval, yarım küre, dikdörtgen açıklıklar şeklinde yapılır. Kiriş tavanları, korkulukları ve çatı kemerlerini destekleyen sütunlar yerine karyatid ve atlant heykelleri monte edilmiştir.

Geleneksel barok süslemeler arasında arabeskler, çelenkler, kabuklar, rötuşlar, çiçek vazolar, bereket sepetleri, müzik aletleri yer alır.

Barok Mimarisi

Barok Mimarisi

Her ayrıntı cömertçe çerçevelenir. Tarihsel olarak yakın Barok, Rokoko ve Klasisizm tarzlarının bir kombinasyonunda, eski, aşırı dekor sevgisiyle öne çıkıyor. Rokoko daha sonra bu özelliği alır ve zarafet ve arıtmaya daha fazla vurgu yapar.

Mimari barok özelliklerinden biri, cephe tasarımında maskaronların aktif kullanımıdır (tam yüz bulunan bir insan yüzü veya hayvan yüzü şeklinde bir maske).

Barok Mimarisi

Barok Mimarisi

Ön kapı, pencere açıklıkları, kemerler üzerine yerleştirilmiş taş ve alçıdan yapılmıştır. Her maskenin kendine has bir karakteri vardır: sakin, harika, komik. Tematik mascaronlar kurumun profiline göre seçildi: yargılama için adalet tanrıçası, aslan başları, dramatik karakterler için tiyatro, kilise melekleri ve çocuklar için resimler asıldı.

Barok Mimarisi

Barok Mimarisi

4649 Total Views 8 Views Today
Uzman Answered on 29 Mayıs 2020.
Add Comment
  • Türkiyede son aktif 100 Deprem

    • Thu 06:46:04 (UTC) 2.3,3.5 km ESE of Varto, Mu.. - Details
    • Thu 05:15:36 (UTC) 2.4,Eastern Mediterranean, 1.. - Details
    • Thu 04:55:22 (UTC) 2.1,17 km SE of Hatay, Antak.. - Details
    • Thu 04:47:37 (UTC) 2.0,20 km N of Osmaniye, Tur.. - Details
    • Thu 04:28:01 (UTC) 2.1,6.4 km SSE of Selçuk, .. - Details
    • Thu 03:55:10 (UTC) 2.2,20 km SSE of Elâzığ, .. - Details
    • Thu 02:22:13 (UTC) 2.2,Aegean Sea, 47 km W of R.. - Details
    • Thu 01:56:08 (UTC) 2.1,24 km SE of Kelkit, Güm.. - Details
    • Wed 23:56:22 (UTC) 2.0,28 km NW of Van, Turkey - Details
    • Wed 21:17:01 (UTC) 2.3,Aegean Sea, 49 km SSW of.. - Details
    • Wed 20:30:57 (UTC) 2.2,Erzincan, 38 km SSW of B.. - Details
    • Wed 20:26:02 (UTC) 3.5,Ankara, 19 km ENE of Kul.. - Details
    • Wed 16:32:42 (UTC) 2.1,23 km WSW of Balıkesir,.. - Details
    • Wed 15:51:42 (UTC) 2.3,35 km SW of Ezine, Camik.. - Details
    • Wed 14:43:57 (UTC) 2.3,Aegean Sea, 38 km WSW of.. - Details
    • Wed 12:50:31 (UTC) 2.1,24 km ESE of Çan, Canak.. - Details
    • Wed 11:55:02 (UTC) 2.4,Aegean Sea, 14 km WNW of.. - Details
    • Wed 09:01:25 (UTC) 2.0,Aegean Sea, 45 km WSW of.. - Details
    • Wed 08:15:29 (UTC) 2.2,Aegean Sea, 42 km NNW of.. - Details
    • Wed 07:33:18 (UTC) 2.0,Aegean Sea, 43 km WSW of.. - Details
    • Wed 03:46:12 (UTC) 2.7,Eastern Mediterranean, 9.. - Details
    • Tue 19:37:21 (UTC) 2.0,Samsun, 27 km NNE of Ama.. - Details
    • Tue 15:54:18 (UTC) 2.0,35 km NE of Ortaca, Muğ.. - Details
    • Tue 14:03:01 (UTC) 3.5,Aegean Sea, 7.5 km N of .. - Details
    • Tue 12:26:54 (UTC) 2.2,Eastern Mediterranean, 4.. - Details
    • Tue 11:13:42 (UTC) 2.0,Eastern Mediterranean, 2.. - Details
    • Tue 09:25:28 (UTC) 2.0,17 km SSE of Seydişehir.. - Details
    • Tue 09:09:19 (UTC) 2.0,37 km W of Viranşehir, .. - Details
    • Tue 08:04:01 (UTC) 2.0,Aegean Sea, 92 km W of R.. - Details
  • Your Answer

    By posting your answer, you agree to the privacy policy and terms of service.